In de NRC van gisteren stond weer een bericht dat veel leraren in het voortgezet onderwijs een daling zien van het niveau. Vooral op het gebied van taal en rekenen schort het aan een heleboel kanten. Het leuke vond ik, dat het artikel eindigt met : "We moeten nu aan de slag". Want inderdaad, alleen maar blijven opmerken dat het niet goed gaat, helpt niemand. Integendeel: hoe vaker we het zeggen, hoe meer mensen denken: "Ach, het gaat bij iedereen slecht, dus er zal wel weinig aan te doen zijn...". Ik ben het daar niet mee eens: er is voor iedereen wat aan te doen. Het mooiste zou zijn als we vanaf het begin van het leren lezen en schrijven iedereen de logica in de taal en de spelling zouden kunnen bijbrengen. Dan geef je iedereen een basis waarop hij verder kan borduren. Gelukkig is er een methode waarmee je dat inderdaad kan doen. Deze methode gebruik ik nu al een aantal jaren. De methode is gebaseerd op de letters van het alfabet en geeft allerlei regels om te leren hoe je die letters moet lezen en schrijven als ze op een bepaalde manier bij elkaar zijn gezet. Een simpel voorbeeld:
ik heb een a (gewoon de letter a, uitspreken zoals in het abc).
Als ik een medeklinker voor die a zet, dan klinkt de a nog steeds als a, zoals in la.
Zet ik echter een medeklinker achter die a, dan verandert de klank van de lange a in een korte ah: al.
De medeklinker bepaalt hier dus hoe de klinker klinkt.
Als je hierop voortborduurt, kan je heel makkelijk een van de meest voorkomende spellingsproblemen oplossen: de open lettergreep en de dubbelzetter.
Ik zal daar in een volgende blog verder op ingaan.
Wil je meer weten over mijn methode, kijk dan eens op http://www.taal-spelling.nl/ en schrijf je in op mijn nieuwsbrief.
dinsdag 9 juni 2009
Abonneren op:
Posts (Atom)